Recenze filmu: Planeta Česko

Dokumentární snímek Planeta Česko se, věrný svému jménu, zaměřuje čistě na tuzemskou přírodu. Autoři sami ho honosně označují jako první celovečerní snímek o české přírodě s využítím těch nejmodernějších technologií.

Planeta Česko: Orlovec říční Foto: Aerofilms

Planeta Česko: Orlovec říční

A rozhodně proti tomu nejde nic namítat. Již jen svou stopáží čítajících 81 minut přesahuje formát standardního dokumentu, jak ho známe z našich televizí i škol. Takový rozsah si pak ovšem přirozeně žádá nějakou jednotící linku, která vše stmelí dohromady. Zde je to osoba samotného režiséra, Mariána Poláka, který typické věnování, jež tak často vídáme na začátku či konci mnoha filmů i knih, povýšil na hlavní motivaci pro vyprávění. Planetu Česko věnuje svým dcerám, jimž v úvodu promítá jeden ze svých starých studentských filmů, přičemž přichází k poznání, že pro zaujmutí nové generace je třeba přijít s něčím modernějším, nejen slepencem statických záběrů. A zároveň se také snaží přijít na kloub tomu, kde se mohou lidé dostat nejsnáze do kontaktu s přírodou kolem nás – je třeba cestovat do rezervací a hlubokých lesů nebo se dají zahlédnout úžasné přírodopisné objevy i poblíž, třeba hned na parkovišti obchodního centra?

Planeta Česko: Sysel obecný Foto: © Ondřej Prosický/Aerofilms, oficiální zdroj

Planeta Česko: Sysel obecný

Film nemá vyloženě příběh v tradičním slovasmyslu, jde o pohled na různá místa v republice, sjednocují je ale myšlenky pokládané v průběhu jejich zkoumání. Příjemné je, že i přestože pracují se vztahem člověka a přírody a tím navazujícího tématu ekologie, tak příliš nementorují, naopak v některých případech jdou proti tomu, co by mohla široká veřejnost očekávat. Divák se tak dozví, že někdy i na první pohled tak rušivý prvek, jako je cvičení tanků, může mít v něčem pozitivní účinek na udržování přírodní rozmanitosti. A kromě toho samozřejmě komentář popisuje vcelku nenásilnou cestou i zajímavá fakta o životě naší zvěře. Co však může někoho překvapit je, že přestože je sice samotný komentář vyprávěn z pohledu režiséra, jenž se tu a tam na kameře objeví a občas i promluví, tak se o namluvení postaral herec Kryštof Hádek. Marián Polák tento záměr zdůvodnil upřednostněním profesionálního namluvení komentáře před vlastním hlasem.

Planeta Česko: Tetřev hlušec Foto: Aerofilms, oficiální zdroj

Planeta Česko: Tetřev hlušec

A co ony zmiňované nejmodernější technologie? Ty rozhodně ve snímku nezahálí. Svou formou se záběry z české kotliny nemusejí stydět ani ve srovnání se špičkovým zachycením mnohem exponovanějších míst ze zahraniční produkce. Vše krásně ostré, plné sytých (ale ne přesycených) barev a dobré kompozice. K tomu se divák dočká jak detailních záběrů na každého živočicha, ale také celkových pohledů na prostředí, které obývají, a to včetně podvodních i leteckých záběrů. Jednou jde o malebné české lesy, podruhé o rozbahněná vřesoviště, pak krátký pohled do civilizace, aby se vzápětí filmaři vydali mezi zdánlivě nekonečné duny hnědouhelné pánve. Takový průřez prostředím může působit ve své návaznosti poněkud nesourodě (a občas by neškodilo, kdyby byl střih mezi nimi pozvolnější), dokazuje však jak je naše „obyčejná“ krajina vlastně bohatá.

Planeta Česko: Listonoh letní Foto: Aerofilms, oficiální zdroj

Planeta Česko: Listonoh letní vděčí za své rozmnožení v Milovicích tankům

Režisér Polák o svém filmu říká, že chtěl podnítit diváky k zájmu o naši přírodu a k vlastním objevům života, který nás obklopuje. Je těžké říci, zda-li se mu tento záměr vyplní a přebije tak přirozenou lenost běžného diváka, myslím ale, že k tomu má slušně nakročeno. Planeta Česko je zajímavou sondou do české fauny a flory, jež neurazí ani starší diváky a svou celovečerní stopáž nese vcelku statečně.

Planeta Česko: Užovka podplamatá Foto: Aerofilms, oficiální zdroj

Planeta Česko: Užovka podplamatá

Daniel Otta