Landscape festival odstartuje volně přístupným koncertem, na němž zahraje J.A.R a další kapely

Ve čtvrtek 21. června v 16 hodin bude zdarma přístupným koncertem Eskalace dobra na pražském Vítkově zahájen již šestý ročník festivalu Landscape, jehož hlavním tématem je veřejný prostor. Na koncertě vystoupí kapely J.A.R., Kapitán Demo, Puding paní Elvisovej a slamer Anatol Svahilec. Festival pak nabídne na 60 výtvarných děl, instalací a intervencí do veřejného prostoru českých i zahraničních architektů a umělců.

Alice Frydrychová, Petra Kunovská, Marek Vrabec, Tereza Žižková: Nezastihnutelný Vítkov jako zelená oáza v centru města v sobě skrývá velký potenciál a zaslouží si více pozornosti.  Získají si tu vaši růžové dveře? Kam asi vedou? Zazvoňte a možná se dozvíte víc… Foto: ©Ondřej Pokoj/Landscape, oficiální zdroj

Alice Frydrychová, Petra Kunovská, Marek Vrabec, Tereza Žižková: Nezastihnutelný
Vítkov jako zelená oáza v centru města v sobě skrývá velký potenciál a zaslouží si více pozornosti.
Získají si tu vaši růžové dveře? Kam asi vedou? Zazvoňte a možná se dozvíte víc…
Foto: ©Ondřej Pokoj/Landscape, oficiální zdroj

 

Letošní ročník festivalu nese podtitul Objevte pražskou divočinu! Pro jeho konání byly vybrány lokality, o jejichž budoucnosti se nyní vedou diskuze – ostrov Štvanice, Rohanský ostrov a vrch Vítkov.

Lanscape je zaměřen na městský veřejný prostor: vztah mezi urbanismem, architekturou, zahradní architekturou, uměním ve veřejném prostředí, infrastrukturou a obyvateli města. Navazuje na program a doplňuje aktivity Galerie Jaroslava Fragnera. Kromě pražského prostředí se konal také v Opavě (2016) a v Plzni (2017).

Cílem je připravit zajímavou přehlídku výstav, land-artu a setkávání široké veřejnosti i expertů. Kromě vytvoření inspirativní galerie pod širým nebem, popularizace důležitých témat týkajících se rozvoje města se Landscape festival snaží také upozorňovat na problematické lokality a iniciovat jejich proměny.

  Iva Dvořáková, Ondřej Pokoj: Příští zastávka Praha – Karlín... Podél řeky Karolinenthal vede, vlak zastavit tam však nedovede, jednooký jezdec nad ním se sklání, kdo vyhraje krvavé politické klání?  Projektant Perner hlavou svou kroutí, magistrát se z toho již nevykroutí.  Než Metrostav základní kámen položí, nádražní budova z palet dobře poslouží.   Foto: ©Ondřej Pokoj/Landscape, oficiální zdroj


Iva Dvořáková, Ondřej Pokoj: Příští zastávka Praha – Karlín…
Podél řeky Karolinenthal vede,
vlak zastavit tam však nedovede,
jednooký jezdec nad ním se sklání,
kdo vyhraje krvavé politické klání?
Projektant Perner hlavou svou kroutí,
magistrát se z toho již nevykroutí.
Než Metrostav základní kámen položí,
nádražní budova z palet dobře poslouží.
Foto: ©Ondřej Pokoj/Landscape, oficiální zdroj

 

Jak nakládat s veřejným prostorem

Festival nemá centrální prostor; hlavní ideou je vytvoření alternativní turistické trasy vůči přehřátému centru, vzájemné propojení Holešovic, Karlína a Žižkova a představení potenciálů možných budoucích center společenských aktivit. „Jednou ze základních ambicí festivalu je nejen poukazovat na problémová místa, ale také vyvolávat diskusi a hledat či nastiňovat nová řešení. Tato urbánní akupunktura by pak mohla při troše štěstí a naslouchání ze strany establishmentu iniciovat pozitivní změny v organismu české metropole,“ vysvětluje za organizátory Jakub Hepp. „Zajímají nás nejen zanedbané objekty a areály, jejichž hodnota by měly být zachována pro příští generace, ale celá území, která si zaslouží citlivý urbanistický a krajinářský přístup s důrazem na udržitelnost rozvoje lokality. Atraktivita a kvalita prostředí je přímo závislá na pochopení a propojení jeho minulosti, přítomnosti a budoucnosti,“ doplňuje zakladatel festivalu a ředitel pořádající Galerie Jaroslava Fragnera Dan Merta. V tomto duchu se v minulosti festival věnoval například industriální památce Nákladového nádraží na Žižkově, zavřenému obchodnímu centru Slezanka a textilní továrně Karnola v Opavě nebo například areálům nemocnic v Plzni.

David Karásek, Herrmann&Coufal, Viktor Šašinka: Czechoslovak Pixel Sto let už si své věci organizujeme sami, někteří si této zdánlivé samozřejmosti i vážíme. Vítkov máme spojený s něčím co se nazývá Československo, nebývala to špatná značka. Naleznete ji v trávě mezi stromy a můžete se i posadit.   Foto: Landscape, oficiální zdroj

David Karásek, Herrmann&Coufal, Viktor Šašinka: Czechoslovak Pixel
Sto let už si své věci organizujeme sami, někteří si této zdánlivé samozřejmosti i vážíme. Vítkov máme spojený s něčím co se nazývá Československo, nebývala to špatná značka. Naleznete ji v trávě mezi stromy a můžete se i posadit.
Foto: Landscape, oficiální zdroj

 

ŠTVANICE – VELKÉ BENÁTKY

Trasa začíná na ostrově Štvanice. Tento významný pražský ostrov s bohatou historií, kdysi nazývaný Velké Benátky, na oživení zašlé slávy teprve čeká. Landscape festival bude do této lokality intervenovat hned několika způsoby. Ve spolupráci s Vilou Štvanice promění po dobu trvání festivalu památkově chráněnou a zchátralou Fuchsovu kavárnu na veřejně přístupnou galerii. Zde budou moci návštěvníci zhlédnout například prezentaci vítězného projektu na revitalizaci ostrova od ateliéru RKAW nebo model vítězného návrhu lávky spojující přes Štvanici městské části Holešovice a Karlín. Dále se mohou těšit na výstavu věnovanou umění ve veřejném prostoru s názvem Místo umění nebo výstavu Zahradní úpravy koupališť v proměnách času. Tu podpoří v západním cípu ostrova instalace slovenských architektek ze studia Vowen vracející Praze zašlou tradici říčních lázní. Vzpomínka bude věnována také smutnému osudu legendárního zimního stadionu, který byl zbourán v roce 2011. V Mystic skateparku bude ke zhlédnutí velkoformátová výstava Landskate věnující se vztahu a interakcím skateboardingu a veřejného prostoru. Formou několika dalších site-specific instalací se pak pokusí festival vyzdvihnout krajinářský a rekreační potenciál této lokality. Vize možné budoucí podoby nejen tohoto ostrova pak představí instalace Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) prezentující Koncepci pražských břehů nebo instalace studentů krajinářské architektury na ČZU.

 

PŘÍVOZ NA ROHANSKÝ OSTROV

Ze Štvanice se pak návštěvníci mohou díky přívozu během chvíle ocitnout v další z pražských divočin – na Rohanském ostrově. Ten je v současnosti především kontrastním prostorem nové administrativní a obytné zástavby a nepřehlédnutelné městské divočiny, která na svůj další development stále čeká. Zdánlivé území nikoho v budoucnu opanuje nejen rezidenční výstavba, ale jelikož se jedná o nadregionální biokoridor, vznikne zde také rozsáhlá zelená plocha sloužící nejen k zachytávání povodňové vlny, ale rovněž k rekreaci Pražanů. Pohled na současnou buš zde nabídne Vyhlídková věž z dílny architektů ze studia H3T. Souboj betonu s přirozenou sukcesí pak doplní sochy z dílny Dagmar Šubrtové nebo Marie Zandálkové. V Přístavu 18600 vyroste pod taktovkou skupiny krajinářských architektů z ČKA – SZKT instalace Říční zahrada. Další intervence budou k vidění na zelených nezastavěných plochách za hradbou nových administrativních budov i mnoha dalších místech rozsáhlé ruderální džungle.

 

KARLÍN

Na Karlínském náměstí bude pro návštěvníky připravena výstava Veřejný prostor CZ, hlavní důraz je však v případě této lokality kladen na výraznou bariéru – severní svah vrchu Vítkov, který je pro obyvatele Karlína odstřihnut nejen železničním tělesem, ale na posledních místech potenciální prostupnosti mu hrozí i nevratné oddělení hradbou nových budov. Propojení Karlína s tímto ojedinělým ostrovem „divoké přírody“ stále chybí. Spícím se zdá být i projekt nové vlakové zastávky v blízkosti karlínského tunelu a velmi neutěšenou lokalitou je též nástup na Vítkov od Florence. Na tuto problematiku reaguje několik instalací, jejichž autory jsou například Deana Kolenčíková, Ondřej Pokoj, Iva Dvořáková či Jakub Fišer.

 

VÍTKOV

Přesto trasa navede návštěvníky na Vrch Vítkov – výraznou krajinnou dominantu v srdci Prahy a místo spjaté s významnými obdobími českých dějin. Tento symbol české státnosti nacházející se na rozhraní tří městských částí je místem, které rovněž čeká na strategickou integraci  do veřejného života obyvatel i návštěvníků Prahy. Vítkov v současnosti město spíše rozděluje, než aby městské části propojoval. Intervence vycházející z právě vznikající studie obnovy se pokusí předeslat jeho budoucí podobu. Landscape festival zde občerstvení a umělecky ztvárněné záchody sochaře Kurta Gebauera na místech, kde s tímto programem počítá tým autorů pod vedením krajinářského architekta Zdeňka Sendlera. Kromě toho se vyzvaní přední čeští a slovenští umělci i architekti pokusí citlivými dotyky a proměnami transformovat Vítkov v krajinu umění. Návštěvníci se v tomto dočasném sochařském parku setkají s díly Mileny Dopitové, Tomáše Vaňka, Lenky Klodové, Lukáše Ehla, slovenského ateliéru 2021 a dalších autorů, kteří vytvořili pro tuto příležitost instalace reagující nejen na genia loci, ale také sté výročí vzniku ČSR.

 

DOLNÍ ŽIŽKOV

Festival oživí i vybraná náměstí dolního Žižkova a širší lokality v okolí unikátní cyklostezky, která vede po jižním úpatí vrchu Vítkov na původním tělese jednokolejné železniční trati z konce 19. století. Cílem je nejen zatraktivnit její okolí, ale také propojit vrch Vítkov s intenzivně rekonstruovanou oblastí dolního Žižkova. Většina instalací zde vzešla z otevřené výzvy, kterou pořadatelé Landscape festivalu vyhlásili letos na jaře. Z více než čtyř desítek nápadů a návrhů vybrali odborníci z řad architektů, krajinářských architektů, výtvarníků a teoretiků především studentské projekty.

 

Předvojem festivalu byla březnová výstava v Galerii Jaroslava Fragnera s názvem Objevte pražskou divočinu! Ta prezentovala koncepční studie a soutěžní i studentské projekty, které byly na daná území zpracovány, nebo se v současnosti zpracovávají. Budoucí trasu festivalu si pak mohli Pražané projít již brzy z jara, kdy na mnoha místech vykvetla linie narcisů, jichž bylo na trase vysazeno v rámci podzimního workshopu téměř 25 tisíc.


Budoucnost pražské divočiny

Právě trojice Štvanice, Rohanský ostrov a Vítkov by se díky vhodné revitalizaci měly stát příkladem kvalitního rozvoje městské krajiny a veřejného prostoru v širším centru Prahy. Veřejnosti se otevře zchátralá Fuchsova kavárna na Štvanici, u paty Vítkova vznikne písečná pláž, vedle žižkovského divadla Ponec vyroste schodiště, které křižovatku propojí s cyklostezkou nebo na Rohanském ostrově v Přístavu 186 00 bude zahrada s názvem Plovárna ve druhém patře. „Jsem velmi ráda za iniciativu, která upíná pozornost mimo exponované centrum hlavního města a je přínosem pro rozvoj vybraných městských částí ve vztahu ke kvalitnímu životnímu prostředí. Landscape festival je originálním oživením veřejného prostoru a díky řadě odborníků přináší cenné inspirace,“ dodává Jana Plamínková, radní hlavního města Prahy pro oblast infrastruktury, technické vybavenosti a životního prostředí.

Mezi umělci a architekty, kteří se do projektu zapojili, najdeme mimo jiné Kurta Gebauera, Milenu Dopitovou, Tomáše Vaňka nebo ateliéry Woven, H3T či Trevisa+. Vedle jednotlivých instalací a intervencí je součástí festivalu i několik doprovodných výstav. Festival potrvá až do konce září. Podzimní program bude patřit odborným přednáškám, debatám a diskusím za účasti odborníků, politické reprezentace a široké veřejnosti.  

 Lukáš Gavlovský, Roman Švejda: Stoletá Jsme zvyklí lípu vnímat jako rozložitý strom, monument v krajině. Co je to za zprávu, když před námi leží strohá povalená kláda? Je to ještě ta naše lípa? Řez pilou zbavil kmen důstojnosti, nahlížíme do jeho nitra a vidíme hnilobný střed. Je po idyle. To se stoletá lípa ptá:      „Je všechno v pořádku? Pod povrchem se něco děje, kdesi hluboko je založeno na zánik.“  Ačkoli pokácená a povalená stala se výhrůžným prstem, ukazuje:       „Nejsem to já, na co se díváte, já jsem jen symbol vás samotných.“  Foto: ©Ondřej Pokoj/Landscape, oficiální zdroj


Lukáš Gavlovský, Roman Švejda: Stoletá
Jsme zvyklí lípu vnímat jako rozložitý strom, monument v krajině. Co je to za zprávu, když před námi leží strohá povalená kláda? Je to ještě ta naše lípa? Řez pilou zbavil kmen důstojnosti, nahlížíme do jeho nitra a vidíme hnilobný střed. Je po idyle. To se stoletá lípa ptá: „Je všechno v pořádku? Pod povrchem se něco děje, kdesi hluboko je založeno na zánik.“
Ačkoli pokácená a povalená stala se výhrůžným prstem, ukazuje: „Nejsem to já, na co se díváte, já jsem jen symbol vás samotných.“
Foto: ©Ondřej Pokoj/Landscape, oficiální zdroj

 

Více informací najdete na www.landscape-festival.cz a na www.facebook.com/landscapefestival.

 

 

Zdroj: Landscape

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.