Díla českého surrealisty, mistra imaginativního umění, který prožil celý svůj umělecký život ve městě nad Seinou, patří k vyhledávaným mezi sběrateli umění, ochotnými za ně zaplatit mnohamilionové částky. Pouze na jediný den a to v sobotu 30. 11. část z jeho tvorby představí Krkonošský designový hotel Grund Resort Golf&Ski v Mladých Bukách. Vystavena budou také díla ze sbírky Ing. Otakara Štorcha ml., dědice zakladatele prvorepublikového nakladatelství Aventinum, a mezi nimi kresby, které ilustrovaly knihy nakladatele Otakara Štorcha-Mariena.
Krkonošský designový hotel Grund Resort Golf&Ski tak pokračuje v tradici pořádání občasných unikátních dvoudenních výstav českých velikánů. Již popáté představí pozvaným hostům i široké veřejnosti dílo světově uznávaného autora, který má vztah k východočeskému regionu. Tentokrát je jím osobnost moderního evropského malířství – Josef Šíma. Vernisáž pro zvané proběhne v pátek 29. 11., pro veřejnost bude výstava v sobotu 30. 11. mezi 9.00 – 18.00. Vstup na výstavu, kterou pořádá hotel ve spolupráci s galerií Zdeněk Sklenář, je zdarma.
Pro mnoho návštěvníků nepůjde o první návštěvu hotelové výstavy, protože v předchozích letech zde mohli shlédnout díla Františka Kupky, Josefa Čapka, Bohuslava Reynka a Karla Malicha. „Návštěvníci se mohou těšit na díla ze soukromých sbírek našeho surrealistického velikána a rodáka z nedaleké Jaroměře. Perličkou budou ženské akty malované tušovou technikou a pak několik unikátních olejů z autorova vrcholného období,“ láká na výstavu její pořadatel Jiří Grund.
Kdo byl Josef Šima
Josef Šíma, někdy uváděn jako Joseph Sima (19. březen 1891 Jaroměř – 24. červenec 1971 Paříž), byl český malíř patřící k významným osobnostem evropského moderního malířství. Pocházel z výtvarnické rodiny, dědeček byl sochařem a kameníkem, otec profesorem kreslení. Studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u Jana Preislera a poté na brněnské technice.
Josef Šíma patřil k zakládajícím členům skupiny Devětsil. V roce 1921 odjel tam, kde umění nejvíce žilo, do Francie. Je zakládajícím členem pařížské skupiny Grand Jeu (Vysoká hra), spolu s básníky Daumalem, Gilbert-Lecomtem a Vaillandem. Jeho první práce po válce ovlivnil sociální civilismus, ale lze v něm najít i prvky poetismu. Kolem roku 1925 se snažil o geometrickou abstrakci, přičemž název „geometrická“ ale odmítal. Tvrdil, že pro přesný výraz je lépe použít „nefigurativní“. Abstraktní je fyzika či matematika, výtvarné umění je konkrétní. V obraze Evropa z roku 1927 dosáhl imaginativního projevu a k surrealismu se přiblížil obrazem Bouře z roku 1928. Poslední jeho dílo v Praze byla scéna pro hru R.U.R. Karla Čapka.
Zdroj: Grund Resort
Napsat komentář