Mezi kulturními tipy se na našich stránkách pravidelně objevují výstavy virtuální galerie Artforum, jejíž největší kouzlo spočívá v tom, že je přístupná 24 hodin denně z kteréhokoliv koutu nejen naší země, ale celého světa, kde se je možné připojit k internetu. Druhým, neméně podstatným kladem je i výběr renomovaných výtvarníků a prezentace skutečně originálních děl, což dnes není samozřejmostí. Jedním z kmenových výtvarníků galerie byl i nestor české grafiky Adolf Born. Hned od jejího vzniku byl také výhradním autorem jejích péefek, tedy novoročenek.
Péefka navrhoval i pro jednotlivé členy galerie. Šlo o logické pokračování tradice, protože novoročenky od Adolfa Borna rozesílali ředitel galerie Petr Kraus a kamenotiskař Tomáš Svoboda ještě dávno před tím, než se nápad s virtuální galerií, coby narozeninovým dárkem pro druhého jmenovaného, vůbec zrodil. Z úcty k autorovi se ArtForum rozhodlo žádná novoroční přání letos nevydat a naopak výstavou připomenout uplynulých třicet let, kdy se v poštovních schránkách přátel, spolupracovníků a pracovních partnerů obou pánů a později i samotné galerie Bornovy svérázné novoročenky pravidelně objevovaly.
Téměř čtyři desítky péefek rozverně a s nadsázkou odkazují na tvůrčí ambice i záliby původně dokumentaristy Petra Krause a Tomáše Svobody, v současnosti již jednoho z posledních pražských kamenotiskařů, který svoji uměleckou živnost pomalu předává synovi Viktorovi. Pokud jste před pár lety sledovali v televizi seriál Tajemství rodu, mohli jste se do kamenotiskařské dílny nedaleko Tančícího domu, kde vznikaly i Bornovy novoročenky, podívat v dílu mapující rodokmen známého českého herce Viktora Preisse, jenž je zde díky svému výtvarnému nadání jako doma.
Úskalí filmové tvorby si vzal Adolf Born na paškál v prvních péefkách pro Petra Krause. Ukazuje v nich, že pro natočení zajímavého materiálu musí tvůrce překonávat nejednu překážku, musí míti filipa. Pomůže třeba horkovzdušný balón. Pro autentičnost novoročenky odkazující k dokumentu ze série GEN věnovanou jednomu z nejslavnějších českých ředitelů zoologických zahrad – Josefu Vágnerovi, bylo pro Adolfa Borna nezbytné podívat se na Safari ve Dvoře Králové ze lví perspektivy.
Nejen rozložitá postava Tomáše Svobody ozdobená bujným plnovousem nahrává představám, že by hravě zaskočil za Buda Spencera v jeho nejslavnějších rolích. Kamenotiskařem je jen způli, jeho srdce a především tělesná schránka dlouhá léta patřily chladným zbraním, jimiž se oháněl v první české skupině historického šermu Mušketýři a Bandité. Není proto nijak těžké představit si ho, jak se po dotěrných nepřátelích ohání i bez kordu či meče. Péefka také připomínají Tomášovu zálibu v dobrém moku, ale i v cestování. A i když chrabrého šermíře a kamenotiskařského siláka zasadil do exotických reálií, ponechal mu jeho klasické atributy – kraťasy a pantofle.
V roce 2003 sice Adolf Born poslal pro ArtForum poněkud poťouchle Krysaře, ale dobře věděl, že ten je povede k zářným zítřkům a Petr Kraus na to jako ostříž dohlédne.
Výstava je tak malou vzpomínkou na léta nedávno i dávno minulá a na autora, který měl pro humorné znázornění světa po ruce vždy nějaký neotřelý nápad. Jeho péefka budou letos ve schránkách chybět, přesto je jisté, že všem lidem v galerii i kolem ní, všem jejím příznivcům i příznivcům kvalitního umění a všem lidem dobré vůle, ale současně i zdravého rozumu, by Adolf Born opět přál úspěšný a poklidný nový rok!
Račte vstoupit do grafických vzpomínek.
Zuzana Ottová
Zdroj: ArtForum
Napsat komentář k Anonymní Zrušit odpověď na komentář